‘Internet of Things’ verkeersbord?

Jordi Poel is student Technische Informatica en loopt stage bij DSE IT-Services. Afgelopen maanden heeft hij zich beziggehouden met het ontwikkelen van een trackingsysteem voor verkeersborden dat gebruikt maakt van IoT-technologie (Internet of Things) en 3D-printing. We stelden hem een paar vragen hierover.

Waarom een tracking systeem voor verkeersborden?

Een relatie van ons is een verhuurder en verkoper van verkeersvoorzieningen zoals (tijdelijke) tekst- en verkeersborden. Elk jaar gaan er een aantal van deze verkeersborden verloren. Bijvoorbeeld vanwege diefstal of omdat de borden verplaatst zijn of in de greppel zijn beland. Daarom is het handig om alle borden te kunnen voorzien van een kleine tracker zodat je ten alle tijde de locatie van zo’n bord kunt achterhalen.

Kun je ons wat vertellen over de gebruikte techniek en de fase waarin dit project zich bevindt?

De tracker is op dit moment ongeveer 5 x 8 x 1 centimeter inclusief batterij en behuizing. Het gaat echter nog om een prototype dat gebruikt zal gaan worden als demonstratie. Uit praktijktests zal ongetwijfeld blijken dat er aspecten zijn die aangepast moeten worden. De montage en weersbestendigheid is dan ook nog in ontwikkeling. In eerste instantie zal het prototype op een verkeersbord moeten worden geplakt en gekeken worden of ook in de praktijk blijkt dat dit systeem naar wens werkt. Als dat zo is zal er een behuizing moeten worden ontwikkeld die daadwerkelijk bestand is tegen alle weersinvloeden voor een langere periode. De 3D-geprinte behuizing is op dit moment nog niet geschikt voor het beoogde gebruik.

3D-printing is de perfecte manier om een behuizing te ontwikkelen. Deze slaat namelijk de brug tussen het maken van een 3D-model en het fysiek in je handen hebben van het ontworpen product. Omdat het 3D-printen van behuizingen een tijdrovend proces is, worden de uiteindelijke behuizingen niet 3D geprint, maar zullen deze waarschijnlijk in een fabriek worden gemaakt.

De tijd van studentenhuizen met gestolen verkeersborden als trofeeën aan de muur is binnenkort dus verleden tijd?

Ja, haha. Daarmee wordt gelijk duidelijk wat het verschil is tussen een reguliere GPS-tracker en IoT. Een GPS werkt via de satelliet en dus alleen buiten. Op het moment dat een verkeersbord gestolen wordt en ergens binnen gestald, bijvoorbeeld aan de keukenmuur van een studentenhuis, zou je deze dus niet kunnen traceren. IoT werkt via zendmasten en geeft dus ook binnenshuis een signaal af. Heel handig en betrouwbaar.

Wat heeft je verrast aan dit project?

Dat het veel goedkoper is dan een GPS-trackingsysteem. Zeker als het op grote schaal wordt toegepast, zoals het geval bij verkeersborden, is dit een enorme winst. Ik verwacht dat het gebruik van IoT zo ongeveer 60% tot 75% goedkoper is dan het gebruik van het GSM-netwerk in combinatie met een GPS-trackingsysteem. Dit is een beetje afhankelijk van de aantallen waar het IoT-apparaat daadwerkelijk op bevestigd gaat worden. Met name omdat er minder hardware benodigd is om de locatie te kunnen bepalen en omdat de abonnementskosten van IoT een stuk lager liggen dan van het reguliere GSM-netwerk.

De mogelijkheden van dit systeem zijn eindeloos. Zo wordt het ook gebruikt door fietsverhuur-bedrijven: zo weten zij altijd waar hun fietsen zich bevinden. Schiphol past dit systeem ook toe op de prullenbakken: zodra een prullenbak vol zit, geeft deze een signaal af waardoor de schoonmaakploeg weet dat ze daar even langs moeten. Dat is natuurlijk veel efficiënter werken.

Vorig bericht
Ondersteuning Windows 7 stopt in 2020
Volgend bericht
Gerust op vakantie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu