Phil Jonkhart is sinds vorig jaar directeur van DSE IT-Services. Na jaren in een consultancy rol en verantwoordelijk voor aansturing van het technisch team was het tijd voor de volgende stap. Toevallig viel deze stap samen met de geboorte van zijn tweede kind en waren er dus meerdere zaken die aandacht vroegen. In dit gesprek gaan we in op zijn rol als directeur binnen DSE IT-Services, persoonlijke ambities en een blik in de toekomst.
Sinds juni 2022 ben je directeur van DSE IT-Services. In hoeverre verschilt je werk van je vorige (management)functie?
In principe is er niet zoveel veranderd. Operationeel deed ik het werk al, alleen ben ik nu ook verantwoordelijk voor onze commerciële afdeling. Totaal stuur ik nu 7 medewerkers extra aan. Daar komt natuurlijk ook aansturing en overleg bij kijken. Het lag altijd al in de planning dat ik op termijn deze functie zou gaan invullen en vorig jaar kwam dat in een stroomversnelling.
Welke koers ben je van plan te gaan varen met het bedrijf?
Meer focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Niet dat we het slecht deden, maar goed kan beter. Wij willen dichter op de klant zitten in plaats van u vraagt en wij draaien. Van reactief naar proactief. Hier passen bepaalde organisaties heel goed bij en daar voeren wij actief beleid op qua sales en marketing.
Iedereen weet denk ik wel dat we technische ondersteuning bieden. Maar daarnaast willen wij naast de klant in een adviserende rol ondersteunen. Wij zijn prima in staat om mee denken met de klant om processen beter in te richten. Hierin zie ik een verschuiving van hardcore techniek naar lowcoding. Daarmee knoop je processen of software pakketten aan elkaar. Met als doel ICT meer te automatiseren.
Veel bedrijven beginnen hiermee, maar veelal zonder plan. Maar het is een bedrijfskritisch proces en wij helpen hierbij om het van A tot Z te realiseren.
Wat zijn je persoonlijke ambities?
De focus ligt op groei, maar niet in groei op zich als in meer mensen, meer omzet etc. Maar als we groter zijn kunnen we specialisme op bepaalde gebieden beter uitbouwen, er echt specialist in worden in plaats van generalist. Daarnaast zorgt schaal voor meer herhalende processen. En van herhaling word je beter in wat je doet.
Ook kiezen wij ervoor om een grote regionale speler te blijven binnen ICT. Wij willen dicht bij de klant zitten. Niet alleen in woorden maar ook in het echt. Zodat we ook echt op locatie zaken kunnen aanpakken. Dat neemt niet weg dat we wellicht nog een dependance openen elders in het land. Maar ook daar weer, kort op de klant en lokaal servicen.
En welke ambities heb je voor DSE IT-Services? Wanneer is in jouw ogen de missie geslaagd?
We probeerden eigenlijk dozen te verkopen. Nu willen wij echt verkopen wat aansluit op de behoefte van de klant.
Waar zit het onderscheidend vermogen van DSE t.o.v. concurrenten in de markt?
Wij zijn een van de weinige bedrijven waar je direct naartoe kan bellen als je een storing hebt. Het wordt dan meteen opgepakt en opgelost. Vaak kan dat alleen nog maar via een e-mail of een online ticket. Naar veel andere ICT-bedrijven kan je niet meer bellen voor dit soort zaken. Oplossen van het probleem gebeurt dan als ze tijd hebben. Dat is niet hoe wij met onze relaties om willen gaan.
Veel ICT partijen willen alles remote oplossen (red: op afstand). Maar er komen ook storingen voor op locatie en dit kunnen wij ter plekke oplossen. Wij willen een one-stop-shop zijn voor alle ICT behoeften van bedrijven. Anders hebben bedrijven een partij voor telefonie, IT of beheer. Wij doen alles en kunnen hierdoor alles op elkaar afstemmen. En een centrale contactpersoon is natuurlijk ook prettig.
Daarnaast waren wij een van de eerste ICT bedrijven die duurzaam ondernemen belangrijk vonden. Voor alle maatregelen die wij genomen hebben ontvingen wij een Ijmond Duurzaam Award.
Op dit moment horen en lezen wij enorm veel over AI, denk aan bijvoorbeeld ChatGPT, Midjourney, Bing AI en en Google Bard. Op welke wijze zal dit de ICT-sector of de diensten die jullie aanbieden gaan beïnvloeden?
We gebruiken zelf ook al AI in ons ticketingsysteem. Deze vertelt ons of de diensten bij klanten wel op de juiste manier zijn ingericht. Zo kunnen we zien waar verbeterpunten zijn en dat werkt goed. Alleen zal hier altijd nog iemand naar moeten kijken of de resultaten aansluiten bij de realiteit. Een menselijke blik is nog noodzakelijk. Daarnaast zijn we nu aan het kijken of we chat en voice kunnen koppelen aan Microsoft teams, zodat je de eerstelijns vragen zou kunnen beantwoorden via AI.
Het systeem kijkt naar de context van de vraag en kan dan daarop het juiste AI platform gebruiken voor de juiste output. En dit gaat best hard qua ontwikkelingen. AI is prima inzetbaar om snel en efficiënt te werken, maar het vergt nog steeds een kritische blik vanuit de mens. En onderschat de persoonlijke aandacht niet in de samenwerking met onze relaties. Dat is en blijft enorm belangrijk.
Welke meerwaarde zie je zelf met betrekking tot AI binnen ICT?
De meerwaarde zijn wij vooral in kwaliteitscontroles en het door berekenen van wijzigingen. Als je een wijziging doet aan een systeem, welke impact het heeft op achterliggende software? Een soort van A/B testen. AI kan ook suggesties doen: dit heeft klant X nog niet, maar heeft het wel nodig. Wat ik wel verwacht is dat er wet- en regelgeving komt met betrekking to Artificial Intelligence op het gebied van ICT, maar ook breder. Met welk algoritme werk je en wie is verantwoordelijk bij beslissingen die genomen worden op basis van AI? Alle processen die wij nu doen via AI worden allemaal gecheckt door een persoon. Maar naarmate de processen groter worden, zal dit moeilijker gaan en daar is wet- en regelgeving voor nodig.
Je bent zelf groot tech liefhebber. Wat is nu echt iets dat klanten zouden moeten uitproberen op tech gebied?
De meeste mensen gebruiken maar een fractie van de Microsoft pakketten. Zoals een Microsoft Power BI brengt mooie inzichten naar voren in hoe een bedrijf ervoor staat. Daarnaast kan je patronen en trends herkennen. Basisvereiste is wel dat je goed weet hoe je de data moet interpreteren. Power Automate gebruiken ook veel bedrijven niet, terwijl het gewoon in hun pakket zit. Hierbij kan je heel veel repeterende zaken met beperkte middelen automatiseren door er een workflow van te maken.
Vaak ontbreekt de kennis en kunde binnen het bedrijf om deze toepassingen te gebruiken. De onderdelen vallen onder Microsoft 365, maar veel mensen zien dat nog teveel als alleen Word, Excel en Powerpoint. Maar het kan je business dus op veel meer manieren ondersteunen. Dat is dan ook precies waar wij een rol zien weggelegd voor DSE IT-Services.