Zichtbare en onzichtbare beveiliging van de werkplek

Om een werkplek Secure, oftewel veilig, te maken, zijn specifieke beveiligingsmaatregelen nodig. DSE IT-Services is hierin gespecialiseerd en onderscheidt zichtbare en onzichtbare maatregelen voor de Secure Werkplek. Hieronder lichten we het verschil tussen beide maatregelen toe.

Zichtbare en onzichtbare maatregelen

Zichtbare maatregelen zijn direct waarneembaar en dragen bij aan de bewustwording van de gebruiker. Dit beïnvloedt het gedrag van medewerkers en zorgt ervoor dat ze zich beter bewust zijn van de risico’s die gepaard gaan met het niet volgen van de procedures.

Enkele zichtbare maatregelen die bijdragen aan een veilige digitale werkplek zijn:

  • Multi-Factor Authenticatie (MFA)
    Door een combinatie van wachtwoorden en verificatiecodes zijn meerdere stappen nodig om in te loggen. Dit vraagt een actieve handeling van de gebruiker en maakt hen bewust van hun rol in de beveiliging.
  • Antivirusmeldingen
    Antivirussoftware geeft meldingen over potentiële bedreigingen. Gebruikers moeten hier actie op ondernemen; het negeren van deze meldingen brengt risico’s met zich mee en vereist daarom een bewuste handeling.
  • Automatische vergrendeling van apparaten
    Als vergrendeling niet is ingeschakeld, kan een onbeheerd apparaat door iedereen, inclusief kwaadwillenden, worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan ontevreden medewerkers of criminelen. Door automatische vergrendeling in te stellen, zien collega’s dat alleen zij toegang hebben tot hun apparaat.
  • Toegangspassen of keycards
    Niet elke ruimte is voor iedereen toegankelijk. Zo is de serverruimte bijvoorbeeld alleen toegankelijk voor de ICT-afdeling. Het gebruik van beveiligde toegangspassen maakt de Secure Werkplek fysiek beveiligd. Deze handeling herinnert medewerkers eraan dat veiligheid een prioriteit is.

Dit waren enkele voorbeelden van zichtbare maatregelen die een proactieve houding van gebruikers vragen. Hieronder volgen enkele voorbeelden van onzichtbare beveiligingsmaatregelen, waarbij medewerkers niet om een handeling gevraagd wordt:

  • Versleuteling van gegevens
    Alle data wordt versleuteld opgeslagen en verzonden om ongeautoriseerde toegang te voorkomen. Dit gebeurt volledig op de achtergrond, zonder dat gebruikers het merken of hiervoor iets hoeven te doen.
  • Monitoring van het netwerk
    Het netwerkverkeer wordt continu gemonitord op verdachte activiteiten. Dit proces vindt volledig op de achtergrond plaats; u hoeft hier niets voor te doen.
  • Voorwaardelijke toegang
    Toegang wordt beperkt op basis van factoren zoals locatie, apparaat en tijdstip, zonder dat gebruikers hier iets van merken. Werken alle medewerkers vanuit Nederland en probeert iemand vanuit de VS toegang te krijgen, dan kan deze op basis van locatie worden geweigerd. Zelfs op IP-adresniveau is dit mogelijk: de IP-adressen van uw medewerkers zijn bekend, die van anderen niet. Uw medewerkers kunnen zo veilig aan de slag, terwijl onbevoegden geen toegang krijgen.
  • Software-updates en patches
    Verouderde software of firmware brengt risico’s met zich mee. DSE IT-Services zorgt ervoor dat uw IT-omgeving altijd up-to-date blijft. Met een onderhoudscontract neemt u preventieve maatregelen en kunt u zorgeloos doorwerken. Wij verzorgen de specialistische updates en patches, zodat u en uw collega’s veilig verder kunnen op de Secure Werkplek.
  • SIEM en EDR
    In combinatie bieden SIEM en EDR een krachtige IT-beveiliging, waarmee organisaties zowel een helikopterview als gedetailleerde inzichten hebben in hun IT-beveiliging.
    Wellicht wat technische termen, maar SIEM kijkt naar de IT-omgeving als geheel en biedt inzicht in wat er gebeurt op netwerkniveau, en EDR zoomt in op individuele apparaten en richt zich op wat er lokaal gebeurt.

    SIEM en EDR worden gebruikt om organisaties te beschermen tegen cyberdreigingen en om inzicht te krijgen in hun IT-omgeving.

Zoals u ziet, komt er veel kijken bij een Secure Werkplek. Het is verstandig om een expert als DSE IT-Services erbij te betrekken. Voorkomen is beter dan genezen; uit ervaring weten wij dat preventieve maatregelen absoluut noodzakelijk zijn. De schade na een incident weegt niet op tegen de kosten van goed IT-onderhoud.

Laat u deskundig adviseren door een van onze consultants. Neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers via 0251-278990 of via info@dseit.nl.

Vorig bericht
Secure Werkplek: wat past bij uw organisatie?
Volgend bericht
DSE IT-Services D-Safe: bescherm uw Microsoft 365-data

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.