Europa pakt Big Tech aan: desinformatie en persoonlijke advertenties onder de microscoop

De Big Tech-bedrijven zoals Facebook, Google, X en TikTok spelen een grote rol in ons leven. Inmiddels niet meer weg te denken privé, maar ook binnen bedrijven kunnen we niet meer zonder social media. Maar dat er steeds meer desinformatie op het net rondwaart vraagt om actie. En die komt er vanuit Europa in de vorm van de Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA). De Big Tech dient zich te houden aan deze nieuwe wet- en regelgeving omtrent het verspreiden van informatie en persoonlijke advertenties. Niet alleen heeft dit gevolgen voor grote platforms, maar ook andere online diensten en gebruikers zullen te maken krijgen met de DSA en DMA. 

Vanaf februari 2024 ook voor u van belang?

De allergrootste online platforms hebben sinds vrijdag 25 augustus 2023 al te maken met de strenge verplichtingen van het nieuwe Digital Services Act. Maar de nieuwe wet- en regelgeving omtrent het verspreiden van informatie heeft niet alleen impact op de grote bedrijven. Voor veel gebruikte online marktplaatsen in Nederland en Europa, maar ook zoekmachines, cloudaanbieders, internetproviders en platforms om content te delen, zal deze nieuwe wetgeving ook ingaan. Dus terwijl de 19 grootste al kennis hebben gemaakt met de DSA en DMA, zullen de overige online diensten vanaf februari 2024 hiermee te maken krijgen. Op deze manier wil Europa het verspreiden van onjuiste informatie tegen gaan.

De deur uit met desinformatie

Het verspreiden van desinformatie is een toenemende zorg in de digitale wereld. Valse informatie, geruchten en misleidende berichten kunnen zich snel verspreiden op sociale media en andere online platforms. Dit zorgt ervoor dat mensen worden misleid en schade wordt toegebracht aan het publieke debat. Europa heeft besloten om actie te ondernemen en deze bedreiging aan te pakken.

Om desinformatie te bestrijden, heeft Europa de Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA) voorgesteld. Deze wetgeving heeft tot doel transparantie te bevorderen en onder andere Big Tech-bedrijven verantwoordelijk te houden voor de inhoud die op hun platforms wordt geplaatst. Dit betekent voor de grote platforms dat zij moeten rapporteren over hun inspanningen om desinformatie te bestrijden en maatregelen te nemen om valse informatie te verwijderen. Een van die maatregelen is bijvoorbeeld het plaatsen van een disclaimer onder een bericht waarvan de juistheid (nog) onzeker is. 

Voor iedereen die zich op het internet begeeft, moeten deze nieuwe wetgevingen weer een veilige online omgeving creëren. Nu platforms verplicht zijn om actie te ondernemen tegen desinformatie, zal het vertrouwen in digitale informatiebronnen worden hersteld en helpen de wetgevingen het bevorderen van een gezond online debat.

De weg vooruit

De aanpak van Europa ten opzichte van Big Tech is een belangrijke ontwikkeling in de regelgeving rond digitale technologieën. Het legt de nadruk op de verantwoordelijkheid van Big Tech-bedrijven om desinformatie te bestrijden en de privacy van gebruikers te waarborgen. Een ander belangrijk aspect van de nieuwe regelgeving in Europa heeft betrekking op persoonlijke advertenties. Big Tech-bedrijven hebben jarenlang gegevens van gebruikers verzameld en geanalyseerd om zeer gerichte advertenties te kunnen tonen. Hoewel dit voor adverteerders voordelig kan zijn, heeft het ook geleid tot zorgen over privacy en de manipulatie van gebruikersgedrag. Met behulp van de DMA en DSA moet dit tegen worden gegaan en moet de gebruiker meer zeggenschap krijgen over het verwerken van gegevens. 

Gaat u hier iets van merken?

Bent u benieuwd of de nieuwe wet- en regelgeving, te weten DMA en DSA, ook op uw bedrijf van toepassing is? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers via sales@dseit.nl of bel 0251-278990 voor meer informatie.  

Vorig bericht
How can AI help you?
Volgend bericht
Waarom het periodiek wijzigen van wachtwoorden juist niet veilig is

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.