Is uw data wel veilig opgeslagen?

Eigenlijk weet iedere ondernemer, IT medewerker en manager het wel; zorg dat de data veilig opgeslagen is! Mocht er een keer wat mis gaan door een hack of technische storing, binnen no time staat alles weer als vanouds te draaien. Back-up staat on premise (op eigen  locatie) of in de cloud, alles geregeld toch?

De laatste jaren zien wij een behoorlijke toename van clouddiensten. Had in 2010 nog circa 94,6% van de bedrijven hun servers on premise. In 2019 is dit percentage gedaald tot maar liefst 45,6%. Een fikse daling ten gevolge van de opkomst van dataopslag in de cloud.

On premise vs Cloud servers
Handig is om te weten dat er servers zijn met verschillende functies. Zo is er een webserver (hier draait software op die websites laten werken), een opslagserver (om back-ups te maken), en een hoofdserver (centrale computer die alle devices in het netwerk beheert).

Het is absoluut niet zo dat een bedrijf achter loopt indien gewerkt wordt met een server op locatie. Er is beschikking over een lokaal netwerk met eigen apparatuur en bij uitval van internet kan lokaal gewoon doorgewerkt worden. Die mogelijkheid biedt werken in de cloud niet. Niet werkend internet heeft tot gevolg dat clouddiensten niet meer werken. 

Een on premise server (van bijvoorbeeld Nimble Storage/HPE) heeft als voordeel:

  • geen afhankelijkheid van de snelheid van het internet. Ook al is er geen verbinding, het werken gaat gewoon door
  • voor sommige organisaties is het prettiger om alles in eigen hand te hebben. Een eigen server voelt vertrouwd en staat op het bedrijf en niet ergens op een locatie extern
  • indien een bedrijf met grote bestanden werkt is een lokale server wellicht verstandig. De afstand tussen de server en de computer is namelijk heel kort en daardoor ook snel
  • bij sommige software is het noodzakelijk om een lokale server te gebruiken

Waarom kiezen dan toch steeds meer bedrijven ervoor om in de cloud te werken? Dat heeft een aantal redenen:

  • minder storingsgevoelig dus minder onderhoud
  • makkelijker schaalbaar
  • op elk apparaat in een persoonlijke omgeving inloggen


ICT als Businessdriver
Op 31 Oktober 2019 organiseerde wij onze eerste DSE IT-Services Powercollege, ‘ICT als Businessdriver’. Wij vonden het belangrijk met ondernemers, managers en andere geïnteresseerden te sparren over de rol die ICT binnen hun organisatie vervult. Steeds meer bedrijven begrijpen dat ICT bedrijfsprocessen optimaliseert, het zorgt voor continuïteit en versterkt de concurrentiepositie.

Gaat een bedrijf plat doordat internet uitvalt of een server in storing gaat, heeft dat hoe dan ook een negatief resultaat en voorkomen is beter dan genezen. Tijdens dit evenement stond data storage centraal en speelde Nimble Storage van HPE een belangrijke inhoudelijke rol. 

Voorbeelden uit de praktijk
Cloud oplossingen zoals bijvoorbeeld Microsoft Office 365, beschikken niet over een back-up (uw data staat wel ergens, maar dat is nog geen back-up. Weg is weg). Microsoft stelt zich ook niet verantwoordelijk voor uw data. Advies vanuit DSE IT-Services is om naast de clouddienst van Office 365 een back-up oplossing aan te schaffen. Bijkomend voordeel is dat de data dan niet alleen bij Microsoft wordt opgeslagen, maar ook op een server van DSE IT-Services. 

Waar heeft u uw data opgeslagen? Veelal is dit dezelfde fysieke locatie als waar de werkzaamheden plaatsvinden. Bij calamiteiten als een brand kan alle data en back-up verloren gaan. Ons advies hierbij is om een back-up op een server op een andere geografische locatie op te slaan.

Testen van een back-up
Heeft u wel eens gesimuleerd of het überhaupt mogelijk is om de volledige back-up terug te zetten? Weet u hoeveel tijd hierin gaat zitten? Wat is de eventuele duur van downtime bij een calamiteit. Oftewel, hoe lang staat de boel stil? Is er dagelijkse controle of de back-up goed verloopt?
Zeker een aantal zaken om aandacht aan te besteden. 

In het kader van goed om te weten. Er bestaat slimme opslag technologie die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld één e-mail terug te zetten in plaats van de gehele mailserver. U begrijpt dat dit heel veel tijd kan schelen en er weer snel verder gewerkt kan worden.

Weten of uw data veilig is? Neem voor meer informatie contact op met Frank Beentjes via sales@dseit.nl of bel naar 0251-278990.

Vorig bericht
Eerste DSE IT-Services Powercollege ‘ICT als Businessdriver’ succesvol verlopen
Volgend bericht
Bedrijven op zoek naar ICT personeel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu