DSE Service Engineer Erik Appelman over thuiswerken

Erik, werkzaam bij de helpdesk van DSE IT-Services, reed normaal op zijn fiets binnen een halfuur van huis naar het werk. Door COVID-19 is zijn werkende leven behoorlijk veranderd, net als bij veel van zijn relaties. Thuiswerken is de nieuwe norm. Wat heeft dat betekend voor deze Service Engineer en de bedrijven waar hij voor werkt? 

Wat doe jij bij DSE IT-Services?

Ik werk bij de eerstelijns helpdesk. Normaal gesproken is dat vanuit ons kantoor in Beverwijk. Over het algemeen zijn wij het eerste aanspreekpunt voor onze klanten. Meldingen komen zowel telefonisch als via e-mail bij ons binnen. Heel af en toe komt een klant bij DSE IT-Services op locatie langs, maar het merendeel verloopt via e-mail en telefoon.

De meldingen die binnenkomen pakken wij op of we zorgen ervoor dat het verzoek met behulp van mijn collega’s op de juiste manier afgehandeld wordt. 

Het zijn nogal vreemde maanden geweest. Hoe heb jij deze tijd ervaren als medewerker van DSE IT-Services? 

Ons werk is voor 95% ook op afstand uit te voeren. Dus toen ik mijn thuiswerkplek had ingericht, voelde het werk eigenlijk vrijwel hetzelfde. De communicatie is natuurlijk wel iets anders, omdat je normaal met iedereen in het kantoor zit en meteen kan schakelen. Nu doen we dat via de telefoon, e-mail of een videoconference.

Jullie zijn met name de laatste maanden druk geweest met bedrijven klaarmaken voor thuiswerken. Is dat voor ieder bedrijf een zelfde soort oplossing of gaat het om maatwerk? 

Wij proberen zoveel mogelijk dezelfde hardware bij klanten te plaatsen, zodat het zo efficiënt mogelijk te beheren is. Wij zijn blij dat we deze koers gevolgd hebben, omdat het inrichten van werken op afstand daardoor overal vrij makkelijk ging. De eerste paar weken was het behoorlijk druk, maar nu het eenmaal loopt is de hectiek minder. Wat wij horen van relaties is dat we de digitale transitie bij deze bedrijven goed opgepakt hebben. Medewerkers kunnen nu probleemloos en veilig thuiswerken en dat is in deze tijd natuurlijk van groot belang. 

Jullie werken ook zelf vanuit huis. Hoe is dit voor je? 

Het heeft natuurlijk voor- en nadelen. Voordeel is dat ik niet meer met m’n fiets door het ‘fantastische’ weer van Nederland hoef te fietsen. Ook kan mijn wekker wat later gezet worden omdat ik geen reistijd heb. De beweging mis ik natuurlijk wel een beetje en het is ook wel heel fijn om je collega’s in het echt te spreken i.p.v. op afstand. Verder gaat het thuiswerken zelf vrij soepel. 

Denk je dat meer thuiswerken blijvend is binnen DSE IT-Services? 

We hebben het hier al over gehad en de kans is erg groot dat dit standaard gaat worden voor ons bedrijf. Een aantal van de werkzaamheden zijn goed te doen op afstand. Ik kan mij voorstellen dat wij dan een aantal dagen op kantoor werken en een aantal dagen vanuit huis. 

En wat hoor je hierover vanuit de relaties? Zijn bedrijven van plan meer medewerkers thuis te laten werken?

Ik heb er zelf nog niet echt veel over gehoord, maar neem aan dat meer bedrijven gaan inzien dat er heel veel mogelijk is met betrekking tot thuiswerken. Mijn verwachting is dat meer bedrijven dan voorheen medewerkers de mogelijkheid gaan bieden om thuis te werken. 

Hoe zie je de rol van technologie in een tijd als deze? 

De technologie van tegenwoordig is onmisbaar. Alles gaat in de cloud of via een VPN verbinding en het is dus veel makkelijker om vanuit welke locatie dan ook bij je bestanden en e-mail te kunnen. We merken vaak genoeg hoe belangrijk relaties hun ICT hardware en software vinden. 

Hoe zie je de rol van DSE IT-Services daarbij?

Ik denk dat wij dit goed kunnen invullen. Met onze cloud-, VPN- en telefonie-oplossingen kunnen we het werken op afstand net zo soepel laten verlopen als het werken op kantoor. Dat hebben we de afgelopen maanden ook wel bewezen. Enorm veel relaties zijn overgestapt op thuiswerken en dat werkt uitstekend. 

Wat heb je binnen je eigen bedrijf gezien in deze tijd dat je trots maakt om onderdeel uit te maken van DSE IT-Services?

De snelheid waarmee we ons aangepast hebben aan de nieuwe situatie en onze relaties op weg hebben geholpen zodat ze verder konden. Het is voor iedereen een lastige periode en ik ben er trots op dat we met ons bedrijf een onderdeel zijn van de oplossing om de crisis te bedwingen.

Meer weten over veilig en snel thuiswerken? Neem hiervoor contact op met sales@dseit.nl of bel naar 0251-278990. Erik helpt ook u graag verder! 

Vorig bericht
Trailblazer digitale transformatie; Gerben Busch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu