Bent u al digitaal volwassen?

Volwassen worden gaat vanzelf, met 18 jaar is het zover. Bereikt men deze leeftijd, dan wordt de persoon in kwestie meerderjarig genoemd en dus volwassen. Dat daar een een heel proces van vallen en opstaan aan vooraf is gegaan, vinden we logisch en nemen we ook voor lief. Dat hoort nou eenmaal bij volwassen worden! Maar niet alleen mensen bereiken de volwassen leeftijd, ook bedrijven krijgen hiermee te maken. Alleen noemen we het dan digitale volwassenheid. Er zijn bedrijven die al ver zijn in dit proces, maar de meerderheid heeft nog een lange weg te gaan. Wat houdt digitale volwassenheid in, en is het voor uw bedrijf van belang?

Digitale volwassenheid binnen bedrijven

Uit onderzoek van het Amerikaanse IT-bedrijf F5 is gebleken dat een heel klein percentage van de bedrijven digitaal volwassen is, zo’n 4%. Tijdens het onderzoek is gekeken naar verschillende factoren om de volwassenheid te bepalen. Het gaat hier om de inrichting van de infrastructuur, app-delivery, automatisering en zichtbaarheid van de IT-omgeving, beveiliging en het gebruik van data. Aan de hand van scores worden bedrijven gerangschikt in een drietal categorieën: hobbyisten, treuzelaars en doorpakkers. De laatste categorie behoort tot de 4% die digitale volwassenheid heeft bereikt. Bij deze bedrijven is de technologie dusdanig geïntegreerd en geïmplementeerd dat het de essentie vormt van hun bedrijfsactiviteiten. In belangrijke sectoren als gezondheidszorg, onderwijs, financiële dienstverlening en energiebedrijven zijn geen doorpakkers gevonden. 

Waarom is digitale volwassenheid belangrijk? 

Voor opkomende markten en jonge bedrijven verloopt het volwassen worden soepeler. Zij hebben een voorsprong op de gevestigde orde, omdat ze alles nieuw kunnen ontwerpen en daaromheen hun bedrijf kunnen bouwen. Dat is slim, want deze vorm van volwassenheid is belangrijk. Wanneer technologie goed geïntegreerd en geïmplementeerd is binnen een bedrijf, zullen processen makkelijker en overzichtelijker zijn. Maar niet alleen bedrijfsprocessen verlopen soepel, ook kan het bedrijf groeien op digitale volwassenheid. Data wordt binnen bedrijven van de doorpakkers gebruikt om te analyseren en beslissingen te ondersteunen. Tevens bieden zij meer digitale diensten aan en worden opkomende technologieën benut. Dit doen ze door zich op nieuwe markten te focussen en daarmee concurrentievoordeel te behalen. 

Hoe wordt mijn bedrijf digitaal volwassen? 

De voornaamste reden waarom bedrijven nog niet gegroeid zijn naar volwassenheid, heeft te maken met het budget. Plat gezegd is geld een van de voornaamste redenen waarom bedrijven niet investeren in IT. Terwijl dit toch heel belangrijk is. Bij DSE IT-Services zeggen wij dit vaker; investeren in IT levert op. Dus ook wanneer bedrijven digitale volwassenheid willen bereiken, is het belangrijk om blijvende investeringen te doen in deze afdeling. Een voordeel van bestaande bedrijven die digitale volwassenheid willen bereiken, is dat zij kunnen profiteren van de bestaande backoffice. Het is dus niet zo dat bedrijven kunnen fluiten naar volwassenheid wanneer het al langer bestaat. Ook dan is het belangrijk om dit doel na te streven. 

Waar staat u met uw bedrijf?

Bent u benieuwd waar u staat met uw bedrijf en digitale volwassenheid? Of heeft u behoefte aan meer informatie om dit doel te behalen? Neem dan contact op met een van onze medewerkers via sales@dseit.nl of bel 0251-278990.

Vorig bericht
Terug van weggeweest: 3 IT-innovaties die u niet wilt missen!
Volgend bericht
Meer bedrijven verduurzamen IT

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.