Interview met Wouter Faber, accountmanager DSE IT-Services

Wouter Faber is sinds 1 maart accountmanager bij DSE IT-Services. De afgelopen maanden is hij druk bezig geweest ons bedrijf,  onze relaties, en natuurlijk ook onze branche te leren kennen. Wouter neemt, met wat hulp van collega’s (en Google en YouTube), alle bits en bytes knowhow zonder moeite op. Voor onze relaties zoekt hij naar de beste ICT-oplossingen.

Kan je iets over jezelf vertellen?
In Beverwijk ben ik opgegroeid, maar woon nu in Heiloo, met mijn vriendin en prachtige dochter (6). Heiloo is een heel fijn dorp, met stad en strand dichtbij. We komen ook heel graag op het strand. Daarnaast blijft een potje zaalvoetbal met vrienden het leukste wat er is.

Hoe bevalt het werken bij DSE IT-Services tot nu toe?
Ik ben op 1 maart begonnen en voel me al echt thuis. Ik werk in een team dat heel hard werkt, erg veel kennis heeft, maar waar tussendoor ook gelachen wordt. Een fijn bedrijf om in terecht te zijn gekomen.

Is het niet een beetje vreemd en misschien ook moeilijk om in deze tijd ingewerkt te worden?
Ja, maar alles is een beetje vreemd op dit moment.?

Een voordeel, thuiswerken is waarschijnlijk geen enkel probleem bij DSE IT-Services?
Thuiswerken gaat inderdaad prima, maar heeft natuurlijk beperkingen, zoals zoveel mensen dat beleven. Technisch gaat het in elk geval probleemloos, alle faciliteiten zijn er. Maar werk graag tussen de mensen en mis die interactie als ik vanuit huis werk. 

Wat vind je met name opvallend aan je nieuwe werkgever?
Er wordt echt hard gewerkt voor onze klanten. Het is niet altijd zichtbaar/voelbaar aan de buitenkant. Veel gebeurt op afstand en is voor klanten niet altijd ‘tastbaar’, maar wel heel belangrijk.
Daarbij merk ik dat de organisatie bezig is zichzelf steeds te verbeteren. Onderdeel in die plannen is de klant nog beter duidelijk te maken wat we voor ze doen en hoe wij meedenken hun bedrijf te helpen floreren met betrouwbare ICT-oplossingen.

Waar zal jouw focus op komen te liggen?
Als accountmanager zal ik veel in contact zijn met onze klanten. Om te horen en begrijpen wat belangrijk is voor ze, voor hun bedrijf, en om dit eventueel te vertalen naar ICT-oplossingen. Met onze technische expertise komen tot de meest passende oplossing voor relaties is onze uitdaging. Hierbij richten we ons op een langdurige samenwerking. 

Kan je iets vertellen over jouw werkzaamheden voor andere werkgevers in het verleden?
Hier voor ben ik werkzaam geweest in de tijdschriftenbranche. Een lange tijd als marketingmanager bij Voetbal International en de afgelopen jaren als accountmanager bij een bedrijf dat uitgevers ondersteunt en adviseert in klantbeheer en marketing. Die rol om samen met klanten te zoeken naar oplossingen en een optimale samenwerking vind ik prettig.

Wat is de link met DSE IT-Services?
Dat (samen met de klant zoeken naar oplossingen) is precies wat ik nu weer ga doen, maar dan in een andere sector. Mijn ervaring om klant- en marktgericht te denken, te luisteren naar behoeftes en de samenwerking op een prettige manier vorm te geven, waarbij ik de belangen van beide partijen in balans moet houden, ga ik ook hier toepassen.

ICT is best pittige kost voor veel mensen. Lukt het om de materie onder de knie te krijgen en hoe doe je dit?
Alle technische termen die me om de oren vliegen zijn wel even wennen. Maar het motiveert me enorm om hier zo snel mogelijk in thuis te raken. Natuurlijk helpen collega’s mij met de juiste ICT-kennis. ’s Avonds en het weekend zijn YouTube en Google zijn mijn grootste ‘vrienden’. Nu ik een paar maanden aan de slag ben, merk dat ik er al behoorlijk in thuis begin te raken.

Wat zijn wat jou betreft ontwikkelingen binnen de ICT die echt het verschil gaan maken in de toekomst?
Duidelijk is dat veiligheid heel belangrijk is, maar het besef bij bedrijven en consumenten soms nog moet komen. Daarnaast is werken natuurlijk steeds minder tijd- en plaats-afhankelijk. Werken in de cloud wordt daarom steeds groter. IT-toepassingen en -netwerken worden steeds belangrijker in ons leven, waarbij het snel, veilig en altijd ‘aan’ moet zijn.

Voetbal is jouw grote passie en je hebt zelfs op vrij hoog niveau gevoetbald. Kan je daar iets meer over vertellen?
Voetbal is inderdaad mijn grote hobby en ik kon best een aardig balletje trappen. Maar het belangrijkste is altijd het plezier geweest. Het spelletje en de lol met je team is waar het voor mij om gaat. Ik speelde op talent, maar miste op dat moment de visie om met nog veel meer toewijding te kijken hoe ver ik zou kunnen komen.

Ik zou hebben gewild dat ik dat wel had gehad, maar dat is nou eenmaal niet zo. Ik voel op dit moment meer ambitie om succesvol te zijn in mijn werk, dan toen met voetbal.

Wat neem je van de sport mee naar je dagelijkse leven en je werk?
Ik ben altijd een teamspeler geweest en dat is hoe ik me nog altijd opstel. Ten opzichte van collega’s, maar ook tegenover klanten. Ik wil daarom ook veel gesprekken voeren met onze klanten. Om de samenwerking met DSE IT-Services verder vorm te geven en elkaar te helpen ontwikkelen. Dus mocht je dit lezen, hopelijk tot snel!

Interesse in een gesprek met Wouter? Mail dan naar wouter@dseit.nl of bel naar 0251-278990. Hij helpt u graag met een advies op maat!